8Kwi, 19
znaki towarowe

Punktem wyjścia dla tego cyklu jest założenie, że logo, które projektujesz – niezależnie od tego czy ma oznaczać towary, usługi czy po prostu wyróżniać przedsiębiorcę – będzie przedmiotem rejestracji jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Możemy oceniać logo jako wybitne, przeciętne lub totalnie nietrafione. Ale dla uzyskania ochrony z rejestracji, każde logo musi spełniać podstawowe ... więcej

22Mar, 19
Znaki Towarowe

„Pamięć węchowa jest prawdopodobnie najbardziej niezawodnym rodzajem pamięci człowieka” – dowiedziałam się z uzasadnienia wyroku wydanego przez Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (OHIM – aktualnie Urząd ds. Własności Intelektualnej UE) *w sprawie zgłoszenia zapachu dojrzałej truskawki jako znaku towarowego. Ponieważ po nowelizacji prawa własności przemysłowej (która stanowi implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ... więcej

8Mar, 19
Prawo autorskie

Każdy przypadek naruszenia praw autorskich jest dla twórcy dotkliwy. Wykorzystywanie efektów pracy twórczej przez inne podmioty, zazwyczaj w celach zarobkowych, pozbawia autora należnych korzyści w postaci opłat licencyjnych oraz skutkuje powstaniem szkody majątkowej. Aby oszacować roszczenia przysługujące autorowi z tytułu bezprawnej eksploatacji utworów, niezbędna jest wiedza na temat skali i metod naruszeń, w tym o ... więcej

23Sty, 19
Produkcja filmowa

Osobą właściwą dla zawarcia umowy z autorem scenariusza jest producent filmowy. Jest to osoba lub podmiot odpowiedzialny za produkcję utworu audiowizualnego w aspekcie organizacyjnym, prawnym i finansowym. Jaka to będzie umowa ? Porozumienie ze scenarzystą może przybrać różną postać, która zależy przede wszystkim od etapu prac nad scenariuszem bądź ogólnie etapu realizacji  produkcji filmowej. W ... więcej

8Sty, 19
Prawo w filmieCZ. 7Scenariusz oryginalnyAutorskie osobiste prawa scenarzysty (2)

Scenarzyście przysługują autorskie prawa osobiste do scenariusza, jako utworu literackiego. Osobiste prawa autorskie to niezbywane prawo chroniące wieź autora z utworem, na które składają się, prawo do: autorstwa utworu; oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo; nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania; decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności; ... więcej

19Gru, 18
Film cz. 1 Utwór audiwizualny — kopia — kopia (1)

Zacznę ten wpis od oczywistego stwierdzenia, że filmy powstają na podstawie scenariusza 😊 Każdy intuicyjne wie co to jest scenariusz, ale jeżeli chcesz zlecić napisanie scenariusza scenarzyście, staniesz przed potrzebą dokładnego opisania przedmiotu umowy. Tym samym dotarłam do pytania z tematu posta. Czym jest scenariusz ? Scenariusz jest tekstem literackim. Nieczęsto jest jednak eksploatowany samodzielnie ... więcej

6Gru, 18
Film cz. 1 Utwór audiwizualny — kopia (2)

Istnienie umowy wydawniczej pomiędzy autorem a wydawcą nie zawsze oznacza, że wydawnictwo nabyło również prawa do udzielania zgody na adaptację utworu. Wszystko zależy od treści umowy, którą należy interpretować zgodnie z prawem autorskim. A co ustawa mówi na ten temat ? Otóż zgodnie z art. 46 Ustawy z dnia 04 lutego 1994r. o prawie autorskim ... więcej

28Lis, 18
Film cz. 1 Utwór audiwizualny — kopia (1)

Adaptacja filmowa utworów obcojęzycznych wymaga  nie tylko uzyskania zgody od autora, ale również zgody autora tłumaczenia na język polski. Nawet jeżeli prawa autorskie do tekstu oryginalnego wygasły (70 lat od śmierci autora) to opierając adaptację na polskim tłumaczeniu należy sprawdzić, czy wygasły również prawa do tłumaczenia. Tłumaczenie jest opracowaniem utworu, a więc zgodnie z prawem ... więcej