Pandemia COVID-19 wymusiła zachowanie dystansu społecznego i przeniesienie części, jeżeli nie całości, aktywności prywatnej i zawodowej do sieci. Dzisiaj chciałabym się zająć tematem skuteczności zawierania online umów, których przedmiotem jest przeniesienie praw do utworów albo udzielenie licencji do korzystani z utworów. Dotyczy to m.in. zdjęć, tekstów literackich, grafik, projektów architektonicznych, utworów audiowizualnych. Zawarcie Umowy Zawarcie umowy to ... więcej
Za pomocą jednego zgłoszenia w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) można uzyskać prawo z rejestracji wzoru wspólnotowego i ochronę na terytorium całej Unii. Co istotne ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 6/2002 z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie wzorów wspólnotowych (data wejścia w życie w Polsce 01 maja 2004r.) reguluje nie tylko zakres ... więcej
Korzystanie z wizerunku innej osoby wymaga uprzedniego uzyskania zezwolenia. Mówiąc o wizerunku najczęściej mamy na myśli zdjęcie. I w istocie są to przypadki najczęstsze. Wyjątki Zwolnienie od konieczności uzyskania zgody jest dość wąskie i dotyczy: osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych; osoby ... więcej
Na podstawie Pakietu Ustaw tzw. Tarczy Antykryzysowej uległy zawieszeniu terminy administracyjne (materialne i procesowe). W szczególności w okresie od 8 marca do 30 czerwca 2020r. nie rozpoczyna się termin na wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszenia znaku towarowego. Jeżeli termin na wniesienie sprzeciwu zaczął biec przed 8 marca – jego bieg przerywa się i biedzie biegł dalej ... więcej
Pomysł Harrego i Meghan, aby czerpać zyski z licencjonowania znaku towarowego nie jest ani oryginalny ani nowy. Chyba najbardziej rozpoznawalnym przykładem zbijania fortuny na licencjonowaniu marki jest Donald Trump (polecam dokument „Trump: amerykański sen” dostępny na Netflix). Książęca para postanowiła „wypisać się” z Rodziny Królewskiej i budować samodzielność finansową pracując samodzielnie, ale pod szyldem „ROYAL” ... więcej
Jeżeli Twój Klient oczekuje, że zaprojektujesz logo, które będzie automatycznie kojarzone przez klientelę z jego towarami albo z cechami tych towarów, a równocześnie masz informację, że oznaczenie będzie zgłaszane do rejestracji, musisz znać art. 129 (1) ust. 1 pkt. 3 Ustawy prawo własności przemysłowej* (odpowiada mu art. 7 ust. 1 lit. c Rozporządzenia o znaku ... więcej
Poezja smaku, czyli: czy smak jest utworem? Ostatnio pisałam o tym, że przepis kulinarny nie jest utworem literackim. Dzisiaj zajmę się odpowiedzią na pytanie czy smak potrawy może być traktowany jako utwór w rozumieniu prawa autorskiego*. Uważam, że uzyskanie konkretnego smaku jest wynikiem działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Kucharz staje w trakcie przyrządzania potrawy przed ... więcej
Mówimy o sztuce kulinarnej, a o wyśmienicie przyrządzonym daniu, że smakuje jak poezja. Czy zatem te dobra są chronione na gruncie prawa autorskiego ? Przepis kulinarny chroniony jak wiersz ? Przepisy kulinarne muszą być oceniane z punktu widzenia utworów literackich. Co prawda poprzez ich zastosowanie osiągniemy skutek w postaci dania o określonym smaku (ochronie smaku ... więcej