Baza wiedzy - Umowy autorskie – PISF

Ostatnia sesja naborów PISF – jakie umowy dotyczące praw autorskich są wymagane?

Koniec lata to dla filmowców czas przygotowań do ostatniej w tym roku sesji naborów wniosków o dofinansowanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W terminie 15–26 września 2025 r. można składać wnioski w ramach Programu Operacyjnego Produkcja Filmowa w następujących kategoriach:

  1. Stypendia scenariuszowe
  2. Produkcja filmów dokumentalnych i animowanych
  3. Produkcja koprodukcji mniejszościowych
  4. Produkcja filmów kina familijnego
  5. Produkcja pełnometrażowych filmów fabularnych – Debiuty

Poniżej przedstawiam krótką informacje, kto może ubiegać się o dofinansowanie i jakie umowy dotyczące praw autorskich należy dołączyć do wniosku – zgodnie z Załącznikiem nr 2 do zarządzenia nr 17/2025 (tekst jednolity Programów Operacyjnych na 2025 r.).


1. Stypendia scenariuszowe

Kto może się ubiegać?

  • Scenarzyści – osoby fizyczne

Wymagane dokumenty dotyczące praw autorskich:

  • Jeżeli scenariusz ma być adaptacją istniejącego dzieła, wnioskodawca musi być autorem pierwowzoru lub posiadać umowę nabycia praw umożliwiających adaptację, produkcję filmu oraz jego eksploatację.
  • Jeśli scenariusz jest współautorski, należy wskazać udział procentowy każdego współautora w prawach autorskich do scenariusza.

2–5. Produkcja filmów (15–26 września 2025 r.)

Dotyczy priorytetów:

  • Produkcja filmów dokumentalnych
  • Produkcja filmów animowanych
  • Produkcja koprodukcji mniejszościowych
  • Produkcja filmów kina familijnego
  • Produkcja pełnometrażowych filmów fabularnych – Debiuty

Kto może składać wniosek?

  • Producent (osoba prawna lub fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie kinematografii),
  • Posiadający odpowiednie doświadczenie i prawa autorskie (oraz zależne) do scenariusza i utworów składowych filmu, obejmujące realizację i eksploatację filmu.

Wymagane dokumenty dotyczące praw autorskich:

  • Umowa na stworzenie scenariusza i nabycia praw do niego, lub
  • Umowa opcji, lub
  • W przypadku adaptacji – umowa nabycia praw do pierwowzoru literackiego.

Podsumowanie

Posiadanie praw do scenariusza jest warunkiem koniecznym do uzyskania dofinansowania w ramach Programów Operacyjnych PISF.
Dlatego przy sporządzaniu umów należy zadbać o:

  1. Przeniesienie autorskich praw majątkowych i zależnych.
  2. Formę pisemną umowy.
  3. Wskazanie wszystkich pól eksploatacji.
  4. Określenie zasad wykonywania autorskich praw osobistych.

r.pr. Elżbieta Figat-Michalak


0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *