Zacznę ten wpis od oczywistego stwierdzenia, że filmy powstają na podstawie scenariusza ?
Każdy intuicyjne wie co to jest scenariusz, ale jeżeli chcesz zlecić napisanie scenariusza scenarzyście, staniesz przed potrzebą dokładnego opisania przedmiotu umowy. Tym samym dotarłam do pytania z tematu posta.
Czym jest scenariusz ?
Scenariusz jest tekstem literackim. Nieczęsto jest jednak eksploatowany samodzielnie poza utworem audiowizualnym. Nie w takim celu został stworzony. W przypadku filmu adaptowanego, scenariusz jest etapem przejściowym między utworem literackim a utworem audiowizualnym.
Skoro ustaliliśmy, że scenariusz ma postać tekstową to prowadzi do kolejnego pytania:
Czy scenariusz jest utworem literackim w rozumieniu prawa autorskiego*?
Tak, ale jego ochrona autorsko-prawna zmienia się w zależności od postaci scenariusza. Praca nad scenariuszem jest procesem w ciągu którego powstają nie tylko różne jego wersje ale również formy.
Poniżej wymieniam wyodrębnione przez Marka Henrykowskiego ** odmiany scenariusza filmowego:
Pomysł i temat filmu
Nowela filmowa
Treatment
Szkic scenariuszowy
Zarys scenariusza
Drabinka
Scenariusz właściwy
Wyodrębnienie tych postaci pośrednich scenariusza ma istotne znaczenie dla stosunków prawnych między producentem a scenarzystą.
Każda kolejna odmiana scenariusza jest bardziej rozbudowana i szczegółowa, a tym samym sposób wyrażenia jest coraz to bardziej szczegółowy. Tym samym zmienia się zakres ochrony autorsko-prawnej tekstu literackiego. I tak: pomysł i temat w ogóle nie będą chronione przez prawo autorskie. Ta ochrona zwiększa się wraz z rozwojem scenariusza. Natomiast nie będą chronione te elementy scenariusza, które wynikają ze schematów gatunków filmowych. Te elementy są powszechnie dostępne ?
Dlatego w tym miejscu odsyłam Was do mojego wpisu na temat poufności negocjacji.
Zamawiając scenariusz u scenarzysty konieczne jest wskazanie przedmiotu umowy i określenie czy scenarzysta ma przygotować tylko scenariusz właściwy czy może również inne teksty, które będą potrzebne przy produkcji np. Drabinka ?
To nie koniec tematu scenariusza oryginalnego. W kolejnych wpisach kilka słów na temat autorskich praw osobistych scenarzysty, a także o umowach między scenarzystą a producentem.
r.pr. Elżbieta Figat-Michalak
*ustawa z dnia 04 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
** Marek Henrykowski Scenariusz Filmowy i jego odmiany. Studium przedmiotu. Images vol XI/no. 20 Poznań 2012r. ISSN 1731-450x
radca prawny Elżbieta Figat-Michalak
Pozostawienie komentarza pod artykułem będzie uważane, za wyrażenie przez Panią/Pana zgody w rozumieniu art. 6 ust. 1. lit. a RODO na przetwarzanie danych osobowych w celu opublikowania Pani/Pana imienia i nazwiska lub „nick” jako autora zamieszczonego komentarza. Udzielona zgoda może być wycofana w każdym czasie poprzez kontakt na adres e-mail Kancelarii kontakt@radcaprawnyefm.pl lub poprzez usunięcia komentarza. Wskazuję, że wycofanie zgody pozostaje bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.
Dziękuje za możliwość przeczytania artykułu mam pytanie czy scenariusz reklamowy podlega ochronie w myśl prawa autorskiego. Może to być ciekawe pytanie na kolejny artykuł, będę wdzięczny za odpowiedź.
Dziękuję!
Uważam, że scenariusz filmu reklamowego co do zasady jest utworem i jako taki podlega ochronie.
Dziękuje za możliwość przeczytania artykułu mam pytanie czy scenariusz reklamowy podlega ochronie w myśl prawa autorskiego. Może to być ciekawe pytanie na kolejny artykuł, będę wdzięczny za odpowiedź.
Dziękuję!
Uważam, że scenariusz filmu reklamowego co do zasady jest utworem i jako taki podlega ochronie.