Twarz jako znak towarowy.

Czy twarz – niepowtarzalny i unikatowy wizerunek konkretnej osoby – może być oznaczeniem komercyjnego pochodzenia towarów i usług ?

Na to pytanie musiał odpowiedzieć Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (dalej EUIPO), przy zgłoszeniu przez  Giraffen houden van Wodka B.V  zdjęcia modelki  Maartje Verhoef jako graficznego znaku towarowego Unii Europejskiej (dla towarów i usług z 3, 9, 14, 16, 18, 25, 35, 41, 42 oraz 44 klasie Klasyfikacji Nicejskiej – w uproszczeniu związane z pielęgnacją ciała, odzieżą i modą.

Pierwszą decyzją była odmowa rejestracji na podstawie tzw. bezwzględnych podstaw odmowy rejestracji, które są badane z urzędu (art. 7 ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej). Ekspert EUIPO uznał, że zgłoszone oznaczenie pozbawione jest jakiegokolwiek odróżniającego charakteru oraz składa się wyłącznie z oznaczeń opisowych względem zgłoszonych towarów i usług.

Po odwołaniu zgłaszającego została wydana Decyzja nr R 2063/2016-4 (DECYZJA Czwartej Izby Odwoławczej z dnia 16 listopada 2017 r), której skutkiem była rejestracja zdjęcia jako znaku towarowego UE pod nr 014679351.

Pod tym linkiem znajduje się dostęp do rejestru EUIPO prowadzonego dla znaku: https://euipo.europa.eu/eSearch/#details/trademarks/014679351

Jakie argumenty przeważyły przy rejestracji ?

Urząd stwierdził, że pomimo tego, że zdjęcia ludzi pojawiają się na opakowaniach wszelkiego rodzaju towarów lub są używane w połączeniu z wszelkiego rodzaju usługami to zgłoszony znak nie jest sam w sobie rodzajowy, ponieważ wyraźnie przedstawia konkretną osobę, z jej unikalnymi rysami twarzy.

Poza danymi osoby takimi jak imię i nazwisko –  wizerunek twarzy, np. w formie zdjęcia paszportowego służy do jej identyfikacji a zatem do jej odróżnienia od innych osób.

W opinii Urzędu zgłoszone oznaczenia w postaci prostej fotografii twarzy, może spełniać podstawową funkcję znaku towarowego, a mianowicie odróżniać towary i usługi oraz wskazywać ich komercyjne pochodzenie.

Wniosek jest taki, że każda twarz posiada zdolność odróżniającą i może zostać zgłoszona jako znak towarowy.

radca prawny Elżbieta Figat-Michalak

Pozostawienie komentarza pod artykułem będzie uważane, za wyrażenie przez Panią/Pana zgody w rozumieniu art. 6 ust. 1. lit. a RODO na przetwarzanie danych osobowych w celu opublikowania Pani/Pana imienia i nazwiska lub „nick” jako autora zamieszczonego komentarza. Udzielona zgoda może być wycofana w każdym czasie poprzez kontakt na adres e-mail Kancelarii kontakt@radcaprawnyefm.pl lub poprzez usunięcia komentarza. Wskazuję, że wycofanie zgody pozostaje bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej wpisów w tej kategorii:

Logo ze stocka

Logo ze stocka

Impulsem do napisania tego artykułu była informacja prasowa[1] . Pracownia słynnego polskiego grafika Andrzeja...

czytaj dalej